PRESSMEDDELANDE // Aller media initierar hjälpmånad till förmån för kvinnor – upplåter sina kanaler till Tjejzonen

Laura och Carl Aller grundade Aller media för snart 150 år sedan. Sedan dess har mediehuset underhållit, inspirerat och inte minst lyssnat på kvinnor. Nu lanserar Aller media Lauramånaden, en månad per år där Aller media dedikerar sina resurser för att stötta en utvald organisation som förbättrar kvinnors liv. Den allra första Lauramånaden görs till förmån för Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer.

Se Allers kampanjsida här.

Aller media strävar ständigt efter att ge Sveriges kvinnor ett rikare liv. Lauramånaden är döpt och inspirerad av Laura Aller som grundade Aller media tillsammans med sin man Carl 1873.

Lauramånaden kommer vara ett återkommande initiativ som planeras att genomföras en gång per år, med start på internationella kvinnodagen den 8:e mars. Varje år kommer en ny organisation som jobbar för att förbättra kvinnors liv att väljas ut och stöttas. Rent konkret innebär stödet att Aller media, tillsammans med den utvalda organisationen, kommer att ta fram en skräddarsydd kampanj som tas ut i, och med hjälp av, mediehusets kanaler.

I år riktas strålkastarljuset på att öka unga tjejers psykiska välmående. Ängslan, oro och ångest har ökat, särskilt bland yngre kvinnor. Tjejzonen, som vänder sig till tjejer mellan 10 och 25 år, erbjuder stödsamtal via chatt och genom ett faddersystem där en tjej tilldelas en ”Storasyster” under ett års tid. Tjejzonen har ett högt söktryck och kan i dagsläget inte ta emot alla tjejer som vänder sig till dem. Pengarna som samlas in via kampanjen kommer därför bland annat att användas till att utbilda fler volontärer, så att fler unga tjejer kan få hjälp.

Tjejzonen kommer genom den framtagna kampanjen att lyftas i Aller medias sociala medier och i mediehusets 25 varumärken, såväl redaktionellt som i annonsytor. Aller media bekostar produktionen av allt kampanjmaterial och redaktionellt innehåll. Dessutom skänker Aller media annonsytor värda en betydande summa samt ett engångsbelopp på 50 000 kr till Tjejzonen.

Ett flertal av Aller medias ca 70 influencers som t ex Kakan Hermansson och Linnea Henriksson kommer att dela och aktivt delta i kampanjen. Aller medias ca 375 medarbetare kommer att få möjlighet att delta vid två utbildningstillfällen där Tjejzonen utbildar i Medmänskligt lyssnande och Hållbart hjälpande.

– Tjejzonen har en otroligt fin verksamhet som är viktigare än någonsin när allt fler unga tjejer mår dåligt. Vi på Aller media går samman med vår organisations resurser, våra medarbetares kraft och våra följares och läsares passion för att göra skillnad. Med våra starka kanaler och kunskap om hur man skapar relevant innehåll vill vi hjälpa Tjejzonen att nå till nya målgrupper med sitt viktiga budskap och få fler att stötta organisationen. Våra medarbetare är väldigt stolta och engagerade över att få vara med och bidra. Extra roligt är det att allt material i kampanjen har skapats av oss själva och vårt dotterbolag OTW, säger Jennie Knutsson, kommunikationschef på Aller media.

Tjejzonen upplever en konstant hög efterfrågan från unga tjejer som söker stöd.

– Tjejzonen är en organisation med en livsviktig verksamhet men med relativt små muskler. Redan innan pandemin hade vi ett högt söktryck, och vi kan inte hjälpa alla som vänder sig till oss. Under pandemin har vi sett att tjejer som redan hade det tufft hemma har fått det ännu svårare. Att vi har fått möjligheten att bli förmånstagare för den första Lauramånaden är helt fantastiskt. Varumärkeskännedomen och de insamlade medlen kommer att göra det möjligt för oss att stötta fler tjejer som har det svårt, säger Eva Glückman, generalsekreterare på Tjejzonen.

Kampanjens herofilm, kreativ idé för medverkande influencers, bakomliggande copy- och distributionsarbete samt visuellt manér för kampanjen är skapad av OTW. I filmen syns Kakan Hermansson, som sitter i Tjejzonens styrelse, chatta med en ung tjej som söker stöd. Creative director för kampanjen är Paul Jerndal tillsammans med Account director Malin Lundberg Aguilera.

Grafiskt material i form av bannerannonser och printannonser är skapade av Aller medias AD Jens Lagemyr, baserat på Tjejzonens grafiska profil.

För mer information, vänligen kontakta:

Jennie Knutsson, kommunikationschef Aller media. Tel 070-835 28 88 eller jennie.knutsson@aller.com

Eva Glückman, Generalsekreterare Tjejzonen. Tel 070-764 78 40 eller eva.gluckman@tjejzonen.se

Om Lauramånaden

Lauramånaden är döpt och inspirerad av Laura Aller som grundade Aller media tillsammans med sin man Carl 1873. Laura såg att kvinnor var en marginaliserad grupp vars intressen inte togs på̊ allvar och bestämde sig för att göra något åt saken. Sedan dess har Aller media inspirerat, engagerat och inte minst lyssnat på̊ kvinnor – i snart 150 år. Laura var en förkämpe och en förebild som lyfte andra kvinnor och tog deras behov på̊ allvar. Aller media tror fortfarande på̊ systerskapet – på̊ att stötta, lyssna och finnas där för en medsyster. Därför kommer Aller media varje år, under mars månad, stötta en utvald organisation som förbättrar kvinnors liv.

Om Tjejzonen

Tjejzonen erbjuder kostnadsfritt och anonymt samtalsstöd till alla som definierar sig som tjejer mellan 10 och 25 år. Organisationen väcker också opinion som rör tjejers psykiska hälsa. Tjejzonen är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening med kansli i Stockholm.

Tjejzonen stöttar tjejer genom fysiska eller virtuella möten med en Storasyster som i egenskap av volontär ger av sin tid och sitt engagemang för att lyssna och finnas där.

Tjejzonen erbjuder tjejerna samtal via två chatter, Chatten och Ätstörningschatten, och möjlighet att träffa en Storasyster live eller online. De har även stöd via mejl, Ätstörningsmejlen dit anhöriga till tjejer med ätstörningar kan vända sig. Under våren lanseras Anhörigfrågan, där anhöriga till tjejer med psykisk ohälsa kan ställa frågor till en psykolog, samt juridisk rådgivning via Fråga Juristen.

Tjejzonen kontrolleras av Svensk insamlingskontroll och har 90-konto.