Bloggerska till salu? – Tjejzonen

Bloggerska till salu?

Jag har tänkt på det här Cecilia skrev för några dagar sen, om att unga tjejer tar makten på nätet, via bloggen. Jag började själv att läsa bloggar för fem, sex år sen – konceptet tilltalade, (och gör så fortfarande), verkligen mig med en gång eftersom jag tycker väldigt mycket om att skriva. Och jag tycker att jag är bra på det. Jag har haft lite skrivjobb till och från sen jag var 19 år, i tidningar som Chili, Gringo och Fighter Magazine (jag är även en kampsportsnörd). Men bloggen erbjöd ju något helt annat – ett eget rum på nätet. Ett rum där vissa av mina formuleringar inte riskerade att bli bortredigerade och ett rum där jag fick skriva precis vad jag kände för.

Nu när var och varannan ung tjej har en egen blogg har företag som riktar sig till unga tjejer och kvinnor fattat galoppen, här finns det pengar att tjäna. Jag har själv aldrig blivit erbjuden pengar för att göra reklam för något i min egna privata blogg, den är alldeles för liten och obetydlig i blogghavet. Men jag vet att flera bloggerskor med större bloggar får betalt för att skriva om olika saker, utan att upplysa sina läsare om att det faktiskt är reklam de sysslar med.

Företagen betalar med andra ord för ”fejkinlägg” där bloggerskan låtsas att hon använder en viss produkt, kanske hårspray eller ett visst klädmärke, så att läsarna ska vilja köpa. Och det här kan de tjäna flera hundratusen spänn på. Har ni någon gång funderat över hur vissa bloggerskor kan ha så sjukt mycket pengar att shoppa för hela tiden? Har du någon gång stött på ett blogginlägg som känns överdrivet ”säljigt”? Och, behöver det ens vara en dålig grej? Jag menar, reklam finns ju överallt ändå och om man får chansen att tjäna pengar på att skriva några rader ska man ju ta den, eller?

Clara och tretton andra bloggerskor har skrivit en debattartikel om det här, läs den och tyck till!