Mina pluggtips
Alla i redaktionen har denna vecka fått till uppgift att skriva ner några pluggtips till er som läser. Vi gissar att många utav er sitter i skolbänken just nu, vissa peppade så här i början av terminen, andra kanske redan skoltrötta efter bara en vecka eller två. Vårt syfte med bloggen är ju att finnas för er och skriva om sånt som ni kan känna igen er i, bli inspirerade och motiverade av. Alla människor är olika, därför fungerar inte alla pluggtekniker för alla människor. Det är en allmän missuppfattning att man på något vis skulle vara ”korkad” eller dålig i skolan om man inte lyckas memorera allt man läst en eller två gånger, för vissa tar det tio gånger innan det sitter. Vissa lär sig bäst genom att läsa, andra lär sig bättre genom att lyssna, rita eller kanske till och med dansa/sjunga.
Här kommer mina pluggtips:
– Gör en planering; låter rätt trist, men är faktiskt väldigt nyttigt, särskilt för den lite lata eller omotiverade (som jag ofta är i mitten och slutet av terminen). Ta ett vanligt olinjerat A4 och rita upp veckans alla dagar samt vad du ska läsa varje dag. Och ja, läs lite varje dag. Det behöver inte vara mycket, räcker med 2-3 sidor. Många bäckar små blir en stor å, som man brukar säga.
– Gör det idag, inte imorgon! En sak jag själv trillar dit på väldigt ofta är det där ”äh det kan jag göra imorgon”-tänket. Känner du igen det? Bryt mönstret! Det här händer när jag till exempel äter lunch med en kompis och vi har så himla trevligt att jag inte vill tacka för mig efteråt och börja plugga, utan sitter kvar och babblar i några timmar till och vips var klockan middagsdags. Eller när jag känner mig så stressad att det nästan känns som ett skämt att ta tag i saker, då samlas de istället på en hög som i själva verket stressar mig ännu mer.
– Läs högt! När jag läser saker högt för mig själv fastnar de mycket snabbare än när jag sitter i ett knäpptyst bibliotek och ”tänker” texten jag läser. Därför föredrar jag att plugga hemma framför allt annat. Det kan ju kanske kännas lite konstigt och knäppt att hålla på med högläsning i ett rum med andra människor.