Miss Representation – Tjejzonen

Miss Representation

I helgen tittade jag för andra gången på en fantastisk dokumentär, Miss Representation. Den handlar om hur media påverkar och konstruerar vår uppfattning om kvinnlig identitet. Så otroligt intressant och en (när man tänker efter så himla självklar) påminnelse om att den mediala bilden vi jämför oss med inte existerar i verkligheten. Filmen belyser hur kvinnor i maktpositioner bryts ned av medieapparatens objektifiering och hur generation efter generation av unga kvinnor avskräcks från att inta ledarpositioner i arbetslivet. Dokumentären tar också upp skillnaden på hur (olika) män och kvinnor framställs i media. Den beskriver hur kvinnor om och om igen objektifieras, och på olika sätt framställs som produkter. Kvinnors kroppar jämförs med bilar, yoghurtförpackningar och ölflaskor. Och så handlar den förstås om att ta ansvar. Om hur personer som jobbar inom reklam, eller på en tidning, modesajt, är marknadschef på ett företag, eller egentligen var som helst i mediebranschen, har makten att göra skillnad. Men egentligen visar den på att vi alla har makten att påverka, och att det är viktigt att stödja de som vill göra skillnad.

Ett exempel på fakta som filmen tar upp och analyserar är exempelvis att kvinnor i USA har 3 procent av alla inflytelserika positioner i den mediala sfären (inom exempelvis TV, reklam och nyhetsrapportering). Detta innebär att 97 procent av allt du vet om kvinnor, dig själv, landet du bor i och omvärlden kommer från ett manligt perspektiv. Detta perspektiv behöver i sig inte vara fel, men i en demokratisk värld, där vi eftersträvar jämlikhet och delaktighet, är detta perspektiv inte fullständigt då den exkluderar över hälften av populationen.

Jag rekommenderar alla att se den nu! Du kommer bli arg, få lite ont i magen, tänka att världen måste vara galen men jag lovar att du även kommer må bättre, känna dig starkare, klokare, vettigare och mycket mer handlingskraftig.