Nedtryckande reklam? – Tjejzonen

Nedtryckande reklam?

Är Nedtryckande reklam medryckande reklam? Ja, det verkar nästan se ut så. De senaste veckorna har sociala medier som facebook och twitter, men också bloggar och forum diskuterat sexistisk reklam, och reklam som skapar klyftor. Minns ni till exempel Sats reklamen? Eller reklamen i 33 anledningar? Eller American Apparel debatten?

Varför just reklam, är det verkligen viktigt? 
Ja, det kan man verkligen fråga sig. Anledningen till att man kan bli upprörd över just reklam är för att det säger så otroligt mycket om vårt samhälle. Man skulle helt enkelt inte utforma bilderna eller text på detta sättet om man inte trodde att det var det folk ville se. För till skillnad från media, som har som grund att skildra verkligheten, så skildrar reklam det vi vill att verkligheten ska vara.

Måste man acceptera det då?
Nej, självklart inte! Ett exempel på att man inte måste acceptera att företag visar bilder på folk på ett overkligt sätt är bloggerskan Jes M. Baker på The militant baker. Det var nämnligen så att det amerikanska klädföretaget Abercrombie & Fitch vid flera tillfällen sagt att oattraktiva människor inte ska bära deras kläder. Det blev Jes M. Baker asförbannad på och valde att göra en egen reklamkampanj för att bevisa att “attraktiv” inte behöver vara Abercrombie & Fitchs definition av ordet. Så, jag ger er den underbara kampanjen Attractive & Fat:

tjejkraft78954678900321§4

KÖR PÅ! Vill jag säga.
I samband med kampanjen förklarar Jes M. Baker varför det knappast är förvånande att företaget och företagets VD valt att föra fram en bild av att överviktiga kvinnor inte är snygga nog att ha på sig deras kläder, men också valt att ta tillfället i akt och använda debatten för att visa att det inte alls är så. Och att gå från förolämpad till skapande, på ett väldigt beundransvärt och skitcoolt sätt! Läs mer om hennes coola kampanj HÄR. (OBS, engelska!) Vad tycker ni? Kommer den här kampanjen förändra något?