Om att sluta skada sig, del 1. – Tjejzonen

Om att sluta skada sig, del 1.

Vi fick in ett tips här på bloggen att skriva mer om hur man slutar skära sig. Och naturligtvis ska vi det! Vad vi tidigare skrivit om att skada sig själv kan ni hitta HÄR. Och ett råd på vägen- det är många som skadar sig men det innebär inte att det är så det ska vara. Aldrig. 

När man skadar sig själv kallas det självskadebeteende och kan drabba alla människor, både vuxna och barn och både killar och tjejer. Det går ut på att göra sig själv illa och handlar mycket sällan om att vilja dö, och oftare om att orka fortsätta leva.

Det är väldigt tabu att prata om självskadebeteende, vilket betyder att det är väldigt få som vill skriva om det, eftersom det kan ses som smittsamt. Läser man om det och ser det runt om sig så är det lättare att börja. Anledningen till att folk skär sig är dock inte, enligt mig, att det finns för mycket information om det. Anledningen till att folk skär sig är att de mår dåligt. Och man ska alltid komma ihåg att även människor utan självskadebeteende kan må riktigt dåligt.

Så hur gör man då för att sluta? 

Självskadebeteende är mycket beroendeframkallande. Det är svårt att sluta och man ska ha respekt för det. Någonting man kan tänka på är vad det är som triggar igång att man mår dåligt. Om du är stressad- ta det lungt. Unna dig att undvika situationer som gör dig obekväm. Om det finns något sätt du kan belöna dig så använd det. Sov extra länge, ta en paus när du egentligen inte har tid. När du känner för att skada dig- vänta en halvtimme. Du kanske inte känner likadant då.

Om man redan får hjälp med att sluta skära sig rekommenderar jag att följa läkaren eller prykologens råd. Om man inte har hjälp men vill prata med någon när man mår dåligt, även när det inte gäller självskadebeteende, kan man vända sig till Tjejzonens chatt eller söka professionell hjälp genom till exempel terapisamtal.

Om man behöver prata med någon när man mår dåligt, även när det inte gäller självskadebeteende, så erbjuder Hjälplinjen anonymt stöd och är öppen varje dag. Tjejjouren erbjuder bland annat chatt och telefon. Bris finns tillgängligt om man är under 18. Jourhavande kompis finns att nå via röda korsets ungdomsförbund.