PRESSMEDDELANDE // Psykisk hälsa – en hjärtefråga för KICKS i samarbete med Tjejzonen

KICKS vill inspirera människor att utforska sin egen skönhet och genom initiativet Beautiful Minds arbetar de även för att öka den psykisk hälsan bland kunder och medarbetare. Vidare stöttar KICKS organisationer som jobbar med psykisk hälsa i Norden. Sedan 2016 är Tjejzonen, Sveriges största stödorganisation för tjejer, en samarbetspartner och i år arbetar KICKS även med artisten och poddstjärnan Peg Parnevik för att lyfta frågan.

”Genom att prata om psykisk hälsa i våra egna kommunikationskanaler och tillsammans med ambassadörer vill vi öka kunskapen och bidra till välmående. Alla kan vi relatera till psykisk hälsa på något sätt och genom att använda våra kanaler kan vi bidra till en öppenhet som förhoppningsvis gör att fler vågar be om hjälp”, säger Josefin Hård, hållbarhetschef på KICKS.

Antal samtal till Tjejzonens stödverksamhet ökar
Tjejzonen erbjuder kostnadsfria stödsamtal, både online och i fysiska möten, till alla som identifierar sig som tjejer mellan 10–25 år. Under 2020 genomfördes nästan 10 000 stödsamtal, med hjälp av 250 volontärer.

I Tjejzonens stödverksamhet har vi märkt att samtal om ätstörningar, fysiskt våld och nedstämdhet har ökat. Att de som redan hade det tufft mår sämre nu på grund av isolering hemma, färre trygga rutiner från skola eller jobb och färre kontakter med vänner och trygga vuxna. Därför är det viktigare än någonsin att vi frågar varandra hur vi mår och att vi finns där för varandra”, säger Carla da Costa Bengtsson, kommunikationsansvarig Tjejzonen.

KICKS i samarbete med Peg Parnevik
Tillsammans med Tjejzonen vill KICKS använda sina sociala mediekanaler samt bjuda in andra till att använda sina plattformar för att lyfta frågan och öka kunskapen kring psykisk hälsa. Årets samarbetspartner i Sverige är artisten och poddstjärnan Peg ParnevikHon har egna erfarenheter av ångest, mobbning och ätstörningar. Men i dag har Peg vågat be om hjälp. Hon betonar vikten av att våga prata om psykisk ohälsa – och vad du kan göra för att hjälpa andra som mår dåligt. Genom samarbetet med KICKS, där hon öppet delar med sig av sina erfarenheter, vill hon bidra till att normalisera frågan samt stötta andra.

”Det är en ära att få vara en del av detta initiativ, att få bidra till en god förändring och jag uppmanar alla, men speciellt unga, att prata mer om sin mentala hälsa och våga be om hjälp. Det ska bli så kul att fortsätta jobba med KICKS och jag är stolt över att jobba med ett bolag som vill skapa förändring!”, säger Peg Parnevik.

I första nedslaget svarade Peg Parnevik och Tjejzonen på frågor om psykisk ohälsa från följare på IGTV.

För mer information, vänligen kontakta:
Carla da Costa, pressansvarig Tjejzonen, carla.dacosta@tjejzonen.se.