Träna dig hjärnstark! – Tjejzonen

Träna dig hjärnstark!

Anna driver bloggen Vägen från 37 kg. Hon gästbloggade hos oss redan i somras, vilket uppskattades så mycket av er läsare att vi bett henne gästblogga en gång till. Vill ni läsa hennes förra gästspel på Tjejzonens blogg kan ni kika HÄR.


Det finns många fördelar med att vara frisk. Förutom att kroppens alla organ fungerar som de ska och man slipper gå runt med huvudet ”fullt av mat” hela dagarna så kan listan med fördelar göras milslång.

Jag har själv fortfarande en ätstörning men har under förra året lyckats vända min nedgång till att istället klättra en bra bit upp på friskstegen. Med dagens inlägg hoppas jag på att väcka nya tankar kring hur man kan stärka sitt eget psyke mot Ana och byta ut destruktiva ätstörda tankar mot nya friska.

När jag i veckan hade satt mig till bords vid frukostbuffén på ett hotell inne i centrala Stockholm kom jag plötsligt på att tänka på en sak. Detta var min första resa på flera år som jag på riktigt hade kunnat slappna av och fokusera 100% på det som faktiskt hade varit själva huvudsyftet med resan. Det vill säga jobb och relationer, inte mat och träningsfaciliteter.

Det finns som bekant många fördelar med att ätstörningen idag stjäl mindre värdefull tid och hjärnkapacitet från mig. Det allra bästa är att jag inte längre konstant måste ligga tre steg före alla andra  tid-och tankemässigt.

Jag planerar mindre.

Boris Lennerhov (VD på Gekås, Ullared) svarade på frågan om han inte var rädd för att någonsin misslyckas med något av alla sina projekt.

Boris sa att det var omöjligt för honom att tänka så eftersom det alltid dyker upp problem och därför är det enda som han kan göra är att fokusera på de problem som måste lösas just nu och inte dem som kanske dyker upp om fem år.

På samma sätt har även jag hittat ett motto som jag inte enbart funderar över i teorin.

Genom att jobba aktivt med mina egna tankar föder jag ett nytt positivt tankemönster för hjärnan som såklart ännu tycker det känns lite ovant att tänka i nya banor. Att tänka i gamla ätstörda tankemönster kräver mindre energi, därför måste du du äta varierat, mycket och regelbundet för att din hjärna ens ska orka producera nya och kreativa tankar.

Mitt motto går ut på att jag inte ska oroa mig i förväg, att jag ska ha ”fler verkliga problem och färre inbillade”. Någon som känner igen citatet?

Innebörden är förstås både på kort och lång sikt. När jag vaknar på morgonen fungerar det inte – vare sig det är privat eller i mitt arbetsliv – att jag i förväg tänker på om jag ska äta frukost eller inte eftersom jag åt choklad i går kväll.

När ätstörningen avtar kommer du stegvis märka att du plötsligt lägger mindre fokus på att planera exakt vad och i vilka mängder som du ska äta till exempelvis lunch. Din hjärna blir realistisk och plötsligt grym på att orka prioritera din tid efter vad som måste göras just nu.

Tänk att du har varje dag har 100% tid.

Det är mycket som kräver din uppmärksamhet och som människa har du faktiskt ett ansvar, både mot dig själv och dina medmänniskor att fördela din tid rätt (t ex på din familj, vänner och personen du inte orkar stanna och hålla upp dörren för i trapphuset).

Du kan själv se till att detta fungerar, dvs att du orkar fördela din tid rätt. Du kan av egen kraft sluta tänka flera steg i förväg och på så vis minska din oro.

Tips på effektiva mentala tankesätt kommer upp på bloggen i morgon!