Vilka som ligger bakom utbildningen
Tjejzonen arbetar aktivt och fokuserat med att stärka ungas självkänsla. Våra utbildade pedagoger och sakkunniga har valt ut Doves utbildningsmaterial “Min självkänsla” då vi upplever att det väl möter behoven. Utbildningen bidrar till att öka medvetenheten och förbättra ungdomars självkänsla och kroppsuppfattning. Den utgör ett konkret stöd till dig som lärare, fritidspedagog och elevhälsopersonal i hur du kan stärka elevers självkänsla. Materialet möter väl lärandemålan i läroplanen samt är anpassat efter skolvardagen.
Världens största rapport om skönhet
Dove började redan för 20 år sedan sin kampanj för äkta skönhet. Där uppmanar de samhället, media och skönhetsindustrin att förändra sin kvinnosyn och ta itu med de skadliga effekterna av orealistiska skönhetsideal. Målet är att hjälpa miljontals unga människor att känna sig nöjda med sig själva och sina egna kroppar.
Nu har Dove genomfört världens största studie någonsin som utförts av ett skönhetsmärke. Den bygger på många år av insikter och vittnesmål från 33 000 personer i 20 länder med målet att försöka förstå verkligheten bakom skönhetsidealen och pressen som den utsätter människor för.
Det verkliga läget för skönhet: En global rapport
Kvinnor och flickor i hela världen, från USA till Saudiarabien och från Brasilien till Kina öppnar upp sig och berättar hur de påverkas av dagens skönhetsideal i Doves rapport.
Ladda ner rapportenVarför valde Dove Tjejzonen som partner i Sverige?
Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för unga tjejer mellan 10-25 år. Tjejzonens mål är att alla unga tjejer som har det svårt ska ha någon att prata med som verkligen lyssnar. Med över 25 års erfarenhet som stödorganisation så vet vi att detta är långt ifrån hur verkligheten ser ut idag.
Det är ett växande samhällsproblem där flera rapporter och studier visar på att allt fler unga tjejer mår psykiskt dåligt och upplever högsta nivåerna av stress och oro.
Samtidigt visar forskning på att upplevelsen att bli sedd och hörd är läkande i sig, då det ger människor en tillgång till sin egen kraft och förmåga. Där finns vi, Tjejzonen, som genom våra stödformer möjliggör möten mellan ideellt engagerade volontärer, utbildade av oss i en samtalsmetodik vi utformat genom åren, där lyssnandet står i centrum. En metod vi sett fungera, om och om igen.
Vill du veta mer om vad Tjejzonen gör? Se vår informationsfilm här:
Skönhetsideal har omfattande konsekvenser för unga tjejer
Medieskapad utseendepress är ett av flera aktuella områden som Tjejzonen fokuserar på. Under januari 2024 skapades rapporten Hyperidealen på uppdrag av Tjejzonen och KICKS. Rapporten baseras på en Sifo-undersökning genomförd av Verian.
Rapporten visar att dagens skönhetsideal har omfattande konsekvenser för unga tjejer. Hela 83% uppger att de har kroppskomplex som begränsar dem i deras vardag och 92% uppger att de i olika grad känner negativ press på grund av dagens skönhetsideal.
"Även om sociala medier inte är orsaken till svag självkänsla har de alla rätta ingredienser för att bidra till det. Sociala medier skapar en miljö där störda tankar och beteenden verkligen frodas."
Dove ser därför Tjejzonen som en självklar partner, där de kan arbeta tillsammans för att stärka barn och ungas självbild och göra dem mer trygga i sig själva.
Vill du läsa mer om skönhetsidealens effekt på unga tjejer? Ta del av vår rapport Hyperidealen nedan:
Hyperidealen: en rapport om skönhetsidealens effekt på unga tjejer.
I våra stödchattar framgår att konsekvenserna av dagens skönhetsideal är allvarliga och att man begränsas av sina kroppskomplex i sin vardag.
Läs rapporten om hyperidealenVad kan man göra för att bidra?
Vill du att barn och ungdomar ska få möjligheten att utbildas i självkänsla? Tipsa skolorna om den kostnadsfria utbildningen Min självkänsla.